Uitleg centreerringen

Wat is de functie van een centreerring?

Vrijwel alle velgen die niet origineel af fabriek door de autofabrikant zijn geproduceerd zullen een naafgat hebben die groter is dan de naaf op de auto waar hij op gemonteerd wordt. Dit wordt gedaan omdat er dan voor  verschillende auto's in 1 keer geproduceerd kan worden wat zorgt voor een lagere kostprijs.
Deze naaf zorgt ervoor dat het wiel precies in het midden komt te zitten waarna je hem met de bouten of moeren vast op de auto monteerd.
Wanneer er ruimte zit tussen het naafgat van het wiel en de naaf van de auto zal je hem nooit 100% in het midden kunnen monteren waardoor er bij bepaalde snelheden een hinderlijke trilling in de auto ontstaat. Deze trilling is niet alleen zeer vervelend maar op den duur ook slecht voor de auto in verband met extra slijtage.

Hoe weet ik welke centreerring ik nodig heb voor mijn auto?

Wanneer u op onze site klikt op kies hier uw automerk  en u selecteerd uw automerk, zult u bij ieder automerk alle modellen van het merk zien waarvoor centreerringen beschikbaar zijn.
Bijvoorbeeld bij Honda Civic ziet u een Diameter van 56,1 mm, dit is de doorsnee van de naaf op de Honda Civic. U meet vervolgens de doorsnee van het naafgat van het wiel bijvoorbeeld 67,0 mm. In dat geval klikt u op naafdiameter 56,1 mm en selecteerd u centreerring met de maat  67,0-56,1mm.
Alle centreerringen worden per stuk aangeboden, wanneer u voor alle 4 de wielen centreerringen nodig heeft vult u bij het winkelmandje 4 in.
Bij de meeste maten centreerringen staan enkele velgenmerken vermeld, dit zijn slechts voorbeelden van velgenmerken met die maat maar ze passen ook op de overige velgenmerken.